| 12-01-23 | KL. 15:00 |
| Måttligt alkoholintag ökar risken för missfall | |
| DANMARK. En ny dansk undersökning visar att risken för spontan abort ökar redan vid mycket begränsad alkoholkonsumtion. Resultaten går på tvärs med åsikten hos stora delar av läkarkåren. | |
Redan vid ett alkoholintag motsvarande en snaps i veckan ökar risken för spontan abort med 50 procent. Vid två supar fördubblas risken för missfall. Anne-Marie Nybo Andersen är professor i socialepidemiologi på Köpenhamns universitet och är en av forskarna som ligger bakom studien där sammanlagt 91.843 gravida danska kvinnor har deltagit. -- Det är inte överraskande att alkohol är skadligt men det är överraskande att så små mängder ökar risken så mycket. När vi satte igång med undersökningen ville jag gärna visa motsatsen, att man visst kan dricka lite alkohol under graviditeten. Det var vad vi förväntade oss, säger Anne-Marie Nybo Andersen till videnskab.dk. Studien har publicerats i den internationella tidsskriften International Journal of Epidemiology. (NFÖ) |
|





